Backpackers Trip to Hohhot, Inner Mongolia

#musafirsyawal

Day 1: 呼和浩特欢迎我们

Tiket: beli dekat app Ctrip. Kalau nak beli sini, tips untuk dapat harga yang betul-betul sama harga yang kita usha dekat laman web dia adalah dengan sign up sebagai ahli Ctrip. Kalau tak, adalah caj lebih sikit. Ada banyak laman web untuk beli tiket-tiket kereta api, kapal terbang, boleh lah nak try, China kan, mesti banyak aplikasi. Contohnya macam Qunar, E-long etc.

Hari kejadian, kami pergi stesen kereta api, tunjuk
invoice bayaran dekat kaunter (tunjuk invoice dalam handphone, bagi je phone dekat abang kaunter) dan tunggu train. Kami naik kereta api di 北京西站 (Beijing West Railway Station).

Penginapan: Kami book hotel siap-siap di Beijing terlebih dahulu dengan menggunakan app WeChat! Wah, sangat berguna, bukan? Satu malam, seorang spent lebih kurang 66 yuan.

Kereta api: Fuh, kami beli jenis seat biasa ataupun dalam bahasa Cina ialah 硬座。Tempat duduk macam tempat duduk bas balik kampung dekat Malaysia. Boleh pilih banyak jenis, contohnya nak yang tempat berkatil ke, berkatil mewah sikit ke gitew~ Sakit pinggang jugak lah weh sebab perjalanan dari Beijing ke Hohhot mengambil masa lebih kurang 10 jam. Walau bagaimanapun, train kami delayed for about 3 hours kot! Jadi, kami ada dalam train selama 13 jam mak aih! Solat memang solat duduk atas kerusi tu lah, solat masa orang tengah tidur. Wudu', ada dua pilihan sama ada tahan wudu' dari Beijing atau ambil wudu' semula pakai spray. Tandas tok soh kabo, bak kata Syazwa, "Saya bukak je pintu tandas, keluar lalat."

Travel agent: Antara tujuan kami datang ke Inner Mongolia adalah untuk menunggang kuda dan menaiki unta! Wah, macam seronok, kan? Kami keluar dari stesen kereta api Hohhot, terus disapa oleh seorang travel agent perempuan. Kemudian, kami dibawa ke pejabat travel agent tersebut. Dipendekkan cerita, kami bayar keseluruhan untuk dua hari di Padang Rumput Xilamuren dan Padang Pasir Kubuqi ialah 910 yuan = RM 574. Pembahagian duit pula seperti ini: 260 yuan untuk penginapan, makanan, pengangkutan, 280 yuan untuk beberapa aktiviti di Padang Pasir Kubuqi, 370 yuan untuk aktiviti di Padang Rumput Xilamuren. Sebenarnya anda boleh mendapatkan pakej yang lagi murah, serius, cuma kita kena pandai pilih.

Bahasa: Kalau dengar-dengar halwa telinga saya, bahasa orang dekat sini sama saja dengan orang-orang di Beijing, bahasa Mandarin. Mereka juga ada bahasa Inner Mongolia sendiri, kami bertiga pun memang tak paham.

Penginapan: Untuk malam pertama di Hohhot, kami menginap di Hotel Wangfu, seorang satu malam bersamaan dengan 66 yuan. Kami pilih tiga orang sebilik, maksudnya seorang satu katil lah, sangat berpatutan dan selesa.

Lunch: Kami makan di sebuah kedai makan halal, yang terletak berhadapan dengan hotel yang kami menginap, Hotel Wangfu. Banyak kedai halal di sekitar hotel, memang banyak, jadi bolehlah nak pilih makan di mana-mana kedai halal.

Senyum lebar dapat menunggang kuda!

Untuk membaca cerita pada hari kedua hinggalah hari terakhir kami di Hohhot, klik link ini: Limau Mandarin Hohhot

Popular posts from this blog