Cara Renew IC dan Lesen di UTC Kuantan



UTC Kuantan - sumber Google


Assalamualaikum WBT. 

Okay, nak cerita lah harini pergi UTC Kuantan atas beberapa urusan. 

Biasalah kan, kalau nak buat apa-apa urusan macam pergi bank ke, buat IC ke, renew passport ke, bayar bil ke, apa-apalah urusan mesti pergi awal pagi, kan? Mesti punyalah, kalau tidak, orang mesti ramai. 

Macam kisah saya harini, mula-mula nak ke Tabung Haji di UTC Kuantan (tingkat 2). Masalahnya, aku pergi pukul 12 tengah hari, ramai betul ya orang menunggu sampai di luar ruang pejabat Tabung Haji! Mak aih, lama nak tunggu. 

Jadi, tak jadilah nak masuk, sebab urusan tak ada lah terburu-buru sangat. Dulu pergi Tabung Haji di UTC Kuantan pukul 8:30 pagi ha. Tak silap, pejabat tak buka lagi waktu tu, alah, tunggu sekejap je, lepas tu buka lah. Bukan saya saja yang datang awal, ada juga beberapa orang yang lain turut menunggu sebelum waktu pejabat dibuka. Ha

RENEW LESEN 

Kemudian, saya ke tingkat bawah, pergi pejabat Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ). Fuh, tekan nombor, ambik nombor, duduk sekejap. Tengok dekat skrin paparan nombor, keluar nombor. Tempat duduk nampak macam penuh tapi urusan siap cepat belaka, orang yang tunggu pun ada yang tunggu lesen. Lesen P saya tamat 23/3/2017. 

Pegawai JPJ: Lesen paling awal nak renew 5 hari sebelum. Sekarang tak boleh lagi.

Saya: Ya? Kalau saya tak ada, orang lain boleh tolong renewkan?

Pegawai JPJ: Boleh, bawa lesen dan IC, ataupun bawa lesen dan sekeping gambar passport.

RENEW IC

Seterusnya, saya ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Tujuan saya ke situ untuk renew IC. Ambik nombor, tak sempat duduk nombor dah dipanggil. Disebabkan cap jari kanan saya tak dapat diimbas, IC saya siap mungkin sebulan atau dua bulan kemudian. Agak kecewa, lagipun memang sedia maklum, ibu jari kanan merekah sampai hilang bunga :( 

Abah pun renew IC, IC siap hanya dalam sehari saja, tak silap abah boleh ambil IC sebelum pukul 8 malam hari ini. 


Alhamdulillah al kulli hal.

Comments

Post a Comment

Ya, saya?

Popular posts from this blog

Cara Bayar Bil Elektrik dan Bil Air Online: myTNB, PahangGo

Cara Mati Setem di LHDN UTC

Cara Bayar Bil Telefon Rumah Online