Thursday, 31 December 2015

Review 2015 : Eh ?




   Eh? Nak throwback kah? Sebelum nak move on, kita rehat dan rawat dulu sikit. Tak kan menonong-nonong saja meredah tanpa tujuan, tanpa sedikit pun kita toleh sekejap ke belakang, bukan? 

   Of course, dalam setahun ini banyak sangat benda yang telah terjadi. Banyak! Tahun 2015 ini tak setiap hari-harinya saya isi dengan baik *menyesal*. Sebab lepas SPM tahap mereputsssss tu ergh, memang teruk. Andailah bisa aku undur masa *ayat orang menyesal*.



   Tak apa, selagi Allah masih bagi hayat, masih bagi peluang untuk bangun daripada tidur dan bernafas; maknanya masih ada lagi kerja yang kita tidak settle lagi. Sama juga seperti anda. Masih diberikan peluang untuk bernafas, masih diberikan peluang untuk hidup selepas mati sekejap; tanda ada banyak lagi kerja, ada banyak lagi hak-hak yang tidak tertunai lagi. Jadi, ayuh lah! Kita selesaikan :)


   Semakin meningkat dewasa kita, semakin besar tanggungjawab *ayat deep ni*. Umur dah nak masuk 19 tahun ini pun masih terkial-kial lagi hendak mencari tujuan hidup. Serius! Tapinya, nak cakap dekat sini; tidak menjadi alasan untuk kita selidik balik dan berfikir untuk perkara yang kemungkinan akan dilakukan untuk hari ini, esok, lusa, minggu depan, bulan depan, beberapa tahun yang akan datang nanti. Kita belajar tiap-tiap hari, jadi menjadi tanggungjawab kita untuk berfikir atas kesemua nikmat, semua hints yang Allah bagi; lagi-lagi kita ini hamba yang kadang sedar, kadang tak sedar kita buat salah, kita dah buat dosa; tapi masih lagi sombong dengan Tuhan. Biar mula dengan langkah kecil. Dari permulaan yang orang kata mustahil itu, boleh jadi satu impak besar dalam kehidupan! 



   Dalam apa-apa perkara yang kita buat dalam hidup, biarpun harapan senipis kulit bawang; kita settle segala urusan kita dengan Allah. Menangis teresak-esaknya kita, stress tahap kepala nak meletup pun; ingat! Semua itu namanya ujian. UJIAN. Menangislah nak menangis, Allah mahu lihat tahap kebergantungan kita terhadap Dia. Yakinlah, pegang dengan kata-kata Allah; segala bentuk ujian yang datang itu tidak lebih daripada upaya kita untuk mengatasi ujian itu cumanya cara kita untuk menghadapi ujian itu; bagaimanakah? Dekat sini lah kita serahkan semua dekat Allah; lepas kita dah sampai tahap  menggelupur penat cuba untuk bereskan masalah. InshaAllah, Allah tolong kita, Allah kan sayang kita :)



   Okay, cukup sampai sini. Final exam dua hari lagi! 9 hari lagi sis nak ucap, "Assalamualaikum Malaysiaaaaaaa...". Tak sabarnya nak balik Kuantan :)



No comments:

Post a Comment

Tak salah nak bagi pendapat :)